Om Knäreds föreläsningsförening

Med rötter i 1880-talets liberala folkbildningsrörelse uppstod föreläsningsföreningarna i Sverige. Då, som nu, med syftet att förmedla kunskap, öka förståelsen för olika kulturer och skapa kontakt människor emellan.

Som mest fanns det drygt 1 000 föreningar i landet. Numera rör det sig om ett 100-tal. Till denna skara hör Knäreds föreläsningsförening, som bildades den 27 september 1913 med kontrollassistent Gustav Johansson som dess förste ordförande och föreståndare. Den första föreläsningen arrangerades den 29 december samma år med kyrkoherde Sandblad från Söndrum som pratade om fosterlandskärleken.

Under många år alternerade föreläsningarna mellan Knäreds skola, Trälshults skola, Körsveka skola och Svenshults skola. Sedan senare delen av 1990-talet är lokalen alltid densamma, Knäreds bygdegård.

Med 110 år på nacken är föreningen en av de äldsta ännu verksamma föreningarna i Laholms kommun. Denna oavbrutna kulturgärning har förstås inte alltid varit så lätt att hålla vid liv. Redan 1929 var intresset så lågt att diskussioner fördes om nedläggning. Men med kollektivanslutningen från bland annat Knäreds SLU (Svenska Landsbygdens Ungdomsförbund, nuvarande CUF) fick föreningen en rejäl skjuts. Med tevens intåg i de svenska hemmen i början av 1960-talet såg det också mörkt ut ett tag, men vi stod pall.

När föreningen firade sitt 110-årsjubileum 2023 konstaterades att föreläsningen som form ingalunda överlevt sig själv. Tvärtom. Nu i den digitala eran är kanske mötet med duktiga och intressanta föreläsare viktigare än någonsin, och inte minst mötet med andra människor. För även om det mesta kan googlas fram kan detta faktasökande knappast mäta sig med en interaktiv föreläsning.

Ämnena har skiftat över årens lopp, och en del återkommit när nya aspekter och synsätt kommit in i bilden. Egen liten täppa för odlingar var exempelvis högintressant när föreningen bildades, något som i våra dagar åter kommit på tapeten.

I ett annat avseende kan man prata om en återkommande röd tråd. Vårens- och höstterminens föreläsningar omfattar vardera fem program, där det under sista programpunkten för respektive termin också bjuds på kaffe med tilltugg.

Men oavsett ämne hoppas vi i föreningen kunna föra traditionen vidare, att levandegöra intresset för föreläsningar och att folk låter sig lockas till dessa med öppet sinne för ny kunskap och nya infallsvinklar på samhälleliga och vetenskapliga förändringar. Denna lust och nyfikenhet hoppas vi ska slå fortsatt rot hos vår kärna av besökare och så frön hos många nya, vilka förhoppningsvis på sikt blir en del av den förra gruppen.

Väl mött i Knäreds föreläsningsförening!

Föreningsordförande sedan 1913

Gustav Johansson 1913-1914