Välkommen till vårens föreläsningar

Hallands nye landshövding Anders Thornberg gjorde sitt första officiella framträdande då föreläsningsföreningen fyllde 110 år.

Välkommen till vårens föreläsningar!

Intresset för trädgård i alla dess former växer starkt i landet. Otaliga är också trädgårdsprogrammen på teve. Föreläsningsföreningen är inte sen att ta upp tråden. Så när våren på allvar gläntar på dörren kommer Anette Nilsson och berättar om ”Den blomstrande köksträdgården.”

Innan dess står många andra intressanta föreläsningar på programmet. Historikern Katarina Harrison Lindbergh tar oss tillbaka till tiden med de många dansk/svenska krigen, sportreportern Patric Ljunggren skildrar sina många sportupplevelser med OS i Peking som höjdpunkten, medan Sveriges förre EU-ambassadör, Lars Danielsson, belyser sina sju år på befattningen. Givetvis tar han också temperaturen på EU och spanar vart organisationen kan tänkas vara på väg. En reflektion som säkerligen kommer på tapeten inför EU-valet i början av juni.

Reflektion av det mer brydda slaget mötte förr kärlekskranka par som ville undvika oönskad graviditet. Där gav paret Adamsson dem en hjälpande hand, men rättsväsendets dom mot paret var hård – fängelsedom. Det berättar Gunnela Björk mer om.

Välkommen!

Ladda ner vårens program som pdf här >>

Katarina Harrison Lindbergh

”Krig i gränsbygderna”
Katarina Harrison Lindbergh, författare och historiker, Lund

Tisdagen den 23 januari klockan 19:00

Katarina Harrison Lindbergh föreläser om gränskonflikter, krig, spioner, och soldater under slutet av 1500-talet. Här ryms dådkraftiga danska adelsdamer, kidnappningar, hemliga möten och blodiga slag med fokus på det nordiska sjuårskriget och Halland.

Patric Ljunggren

"En sportreporters resa”
Patric Ljunggren, sportreporter och programledarcoach, Halmstad

Tisdagen den 13 februari klockan 19:00

Från en bondgård i Småland till OS i Peking. Den resan tar Patric Ljunggren med oss på, en händelserik tripp som landade i de olympiska vinterspelen i Peking 2022. I drygt 25 år har han jobbat som sportreporter på Sveriges Radio. Han skildrar OS och berättar anekdoter från livet som sportreporter och arbetet bakom kulisserna på Sportextra i P 4 - ett program som varje vecka når miljoner lyssnare.

Lars Danielsson

”Sju år som EU-ambassadör”
Lars Danielsson, f d EU-ambassadör, Stockholm

Tisdagen den 5 mars klockan 19.00

I juni stundar val till Europaparlamentet. Lars Danielsson, som var Sveriges EU-ambassadör mellan åren 2016 och 2023, berättar om vilka frågor han ser som viktiga i valet. Han ger också återblickar från sina sju år som EU-ambassadör och blickar framåt med några spaningar om vart EU är på väg.

Gunnela Björk

”Fängslades för information om preventivmedel”
Gunnela Björk, historiker, Örebro universitet

Tisdagen den 19 mars klockan 19:00

Under många år var "Nils Adamsson" synonymt med kondomer. Bakom namnet stod det gifta paret Karin och Nils Adamsson, som i början av förra seklet kämpade för människors rätt till preventivmedel och sexuell njutning utan oro för oönskade graviditeter. Men deras verksamhet hade ett högt pris. Både Karin och Nils dömdes till fängelse för att de informerade om preventivmedel.

Anette Nilsson

"Den blomstrande köksträdgården"
Anette Nilsson, trädgårdsmästare och föreläsare, Boäng

Tisdagen den 9 april klockan 19:00

Under mer än 15 år har Anette Nilsson, bosatt på en gård i Boäng söder om Röstånga, odlat sin potage, en dekorativ köksträdgård. Hon berättar om och visar bilder från olika odlingsår, och hur man kan planera för en vacker och produktiv odling med både blommor och grönsaker. Dessutom ges många handfasta råd om jordförbättring, plantuppdragning och tips på odlingsvärda och vackra blommor, som i sin tur gynnar bin och andra pollinatörer.

Plats och tid:

Knäreds Bygdegård kl. 19:00.

Entrébiljett:

Till bygdegården: 80 kronor.

Barn under 16 år fri entré.

Terminskort:

250 kronor.

Kontaktperson:

Lars Ingemarsson, Parken 7, 312 52 Knäred, tel 070-298 91 47, larsiparken@gmail.com

Våra sponsorer

Laga Rostfritt